fru Uggla satt i sitt lilla, vackert möblerade förmak runkande i en ländstol

jag prenumererar på dagens ord. det innebär att jag varje dag får ett nytt ord i min inkorg. de skriver om allt de vet om ordet för dagen. min (ordkåta)mamma, som varit en trogen prenumerant så länge jag kan minnas, skickade givetvis en länk till mig fär att tipsa om denna "fantastiska väg till att utöka sitt ordförråd" och jag hade inte mod nog att avstå. jag vill ju kunna mycket saker. jag tänkte att det vore soft att veta vad typ jättemånga ord betyder och varför de heter som de gör. det blev dock inte riktigt som jag tänkt mig.

jag inledde hyffsat bra. men efter 2 dagar orkade jag verkligen inte läsa igenom de där trista mejlen. även fast dom är ganska fina. jag raderar dem numera före jag läst dem. det har jag gjort i 2 år nu. det har jag lite dåligt samvete för. tänk så mycket kunskap jag går miste om. jag vägrar dock avbryta min prenumeration, för tänk så tar jag mitt förnuft till fånga en dag och börjar läsa dem.

idag kom ett lite annorlunda ord till min inkorg och jag var lite tvungen att läsa. tänkte dela med mig av min kunskapen här i bloggen:

Runka

Måndag 26 maj 2008.

"Så runkade vi vidare; ideligen förbisusade av andra bilar." Citatet från 1923 måste verka absurt för de flesta i dag. Att runka är ju ett grövre, talspråkligt ord för manlig onani.


Men runka är ursprungligen fornsvenska för att svaja. Och närliggande betydelser har levt kvar länge i språket. År 1856 kan man läsa om hur "fru Uggla satt i sitt lilla, vackert möblerade förmak runkande i en ländstol".

En icke-sexuell betydelse som fortfarande existerar är sumprunkare - en person vars uppgift är att hålla fiskefångsten vid liv genom att röra i deras vatten. Redan 1860 står det: "Till schåareklassen räknas äfven de s.k. 'sumprunkarne'."


jag skickade detta till älex på msn och hon tackade och bockade för dagens kunskap. hon bad även om länken för att bli medlem. jag vet inte om jag vill ge den. tänk så läser hon varje dag och bli svin-grym på ord. då vore avundsjuka från min sida ett faktum. vet inte om jag vill ta risken. får uppehålla henne ett tag till och fundera vidare. några förslag?

Tschüss!


Kommentarer
Postat av: AAAAA (5st)

JÄVLA EGOIST TILL RUNKBULLE

2008-05-26 @ 23:04:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0